Zeptejte se Svobodných na to, co vás zajímá

Duel o GDPR - dotaz na argumentaci

Otázka přišla emailem - anonymizována:

právě jsem sledoval Váš duel s europoslancem panem Zdechovským na televizi Seznam.cz ohledně GDPR a upřímně jsem z Vašeho výkonu poněkud zklamaný, a to říkám jako volič Svobodných. Vaše argumentace byla neúplná, vymlouvačná, odváděla pozornost a opírala se o jednotlivě vybrané zkušenosti, které byly často až absurdní. Neřešil jste celkový dopad regulace, jen se mi zdálo, že hledáte drobnosti, které se snažíte nafouknout do skutečných problémů. Možná se mýlím, protože nemám zkušenosti s advokátní činností či managementem firem, ale takový jsem z toho získal pocit.

Pan europoslanec to sám řekl: GDPR je mířené na digitální zpracování osobních dat, a proto se Internet zaplnil aktualizací politik správy osobních údajů ve směru minimalizace sběru a získání práv běžných občanů. Copak to nebyl dobrý efekt? Vaše prezentace byla celá negativní, jakoby na GDPR nebylo nic dobrého. Avšak naopak jsem já, jako běžný člověk, získal práva rozhodovat o tom, jak budou firmy nakládat s mou digitální prezencí. Pokud je tedy smyslem demokratické vlády sloužit lidem, tak je to podle mne správný krok.

Za druhé, opíráte se o mechaniku volného trhu a tvrdíte, že už se online firmy začínaly přizpůsobovat tomu, že lidé chtějí mít nad svými daty moc. Já s tím tvrzením nesouhlasím, nevím, čím byste ho chtěl podložit, a má zkušenost je opačná: online portály, které neshromažďovaly data, existovaly snad vždy, zatímco ostatní své zneužívání akorát vylepšovaly. Současně také existuje tzv. "síťový efekt" (network effect) - čímž je sociální síť větší, tím větší má hodnotu. V praxi to pak znamená, že všichni jsou na Facebooku a pokud tam nejste, tak to má negativní vliv na Vaši jak osobní, tak profesní stránku. Snad nechcete popírat, že Facebook je monopol. Bohužel, volný trh nefunguje vždy dostatečně efektivně a rychle, aby vzniku zákeřných monopolů zabránil (vizte Facebook vs. Google+).

Závěrem jsem přesvědčen, že ačkoli libertariánské myšelní je mi blízké, všechno má své meze a ekonomicko-politický pragmatismus vítězí. EU má spoustu chyb, ale GDPR bylo správným krokem. A nezlobte se, ale Váš výstup zněl konzervativně, krátkozrace a neopodstatněně poplašně.

otázka položena 2018-11-16 11:09:32 +0100

gravatar pro Tomáš Pajonk
0
editovat změnit štítky označit porušení pravidel uzavřít spojit smazat

(odpověď pomohl připravit Vítězslav Stanovský)

Vznik tohoto nařízení EU byl provázen jistě dobrými úmysly, to bych zpochybňovat nechtěl a ani nezpochybňuji. Jistě jste sám zaregistroval nejrůznější úniky osobních dat (za mnohé únika dat z T-Mobile v roce 2016) nebo nejrůznější obtěžující společnosti, které nás "obšťastňovaly" nejrůznějšími nabídkami emailem nebo telefonem. To jistě byla praxe špatná a zasloužila si určitý zásah. Ale už v té době jsme měli platný zákon 101/2000 Sb. ze dne 4. dubna 2000 o ochraně osobních údajů, který podstatnou část této problematiky již řešil. Vzhledem k tomu, že se EK snažila sjednotit ochranu osobních údajů napříč celou EU, přistoupila k tvorbě nařízení, které dnes známe pod zkratkou GDPR.

Bohužel se toto nařízení dostalo do podoby, kdy působí spoustu problémů a potíží i těm, proti kterým nebylo původně vůbec namířeno. Jako příklad mohu uvést třeba malé firmy, které dosud chránily osobní údaje podle zákona 101/2000 Sb., ale nyní museli svou ochranu ještě zpřísnit, vypracovat analýzu a evidenci a zpřísnit nejrůznější zabezpečení jak elektronických, tak papírových dat. Víte například, že osobní údaje najdete i na faktuře? Jsou to třeba jména, čísla účtů, adresy, maily, telefony... A z tohoto důvodu musí ochraně podléhat třeba i šanony s fakturami. Nám se to zdá až moc, Vám možná ne, je to o úhlu pohledu. Ostatně ty příklady, které jsem v duelu uváděl, jsou z reálné praxe a setkali se s tím konkrétní lidé, kteří se problematikou GDPR zabývají. Nejsou vymyšlené, to bych chtěl zdůraznit.

Z dobrého úmyslu chránit naše osobní údaje mířeného na digitální zpracování osobních dat vznikl "moloch", který postihuje jakékoliv zpracování těchto dat, tedy i papírové. Může se Vám to jevit jako správný krok, ale vedle toho se jedná i o krok, který přináší spoustu byrokracie a nákladů navíc, které v konečném důsledku zaplatí koncový spotřebitel. Nemluvě o drastických sankcích, které nařízení zavádí a které mohou být pro firmu likvidační.

otázka zodpovězena 2018-11-16 11:10:50 +0100

gravatar pro Tomáš Pajonk
0
editovat označit porušení pravidel smazat odkaz další

Vaše odpověď

Chcete odpovědět na tuto otázku? Přihlaste se nebo registrujte, je to rychlé a jednoduché.